Translate

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

στο νηπιαγωγείο ή εξ αποστάσεως επικοινωνία;;;

Ξαφνικά η ζωή μας άλλαξε. Άλλαξαν τα δεδομένα μας και η κανονικότητά μας. τα σχολεία έκλεισαν και τα παιδιά δε γυρνάνε ούτε στους δρόμους, ούτε στις παιδικές χαρές. Όλοι κλειστήκαμε στα σπίτια μας. Έμοιαζε με σενάριο επιστημονικής φαντασίας και μετατράπηκε σε εφιάλτη. Ο κορωνοϊός είναι εδώ και μας θυμίζει κάθε μέρα πως πρέπει να προσέχουμε, να πλύνουμε τα χέρια μας, να μένουμε σπίτι, να πλύνουμε τα χέρια μας, να μένουμε σπίτι... Δεν πηγαίνουμε ούτε στο σχολείο, ούτε βόλτα, ούτε επίσκεψη. Μένουμε σπίτι. Είναι δύσκολο για όλους, πόσο μάλλον για τα μικρά παιδιά. 
Και να που ήρθε η ώρα να αξιοποιήσουμε θετικά την τεχνολογία με όποιο τρόπο μπορούμε. 
Στη σημερινή εποχή η μη χρήση υπολογιστή αποτελεί πλέον δείκτη αναλφαβητισμού. Όλοι χρησιμοποιούμε με άνεση τάμπλετ και κινητά. Τώρα θα τα αξιοποιήσουμε για εκπαιδευτικούς λόγους.
Είναι μια καινούρια πρόκληση για όλους μας: εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές. Αρκετά σχολεία ανταποκρίθηκαν ήδη. Σιγά, σιγά οργανωνόμαστε όλοι. Σε όλες τις βαθμίδες.
Νέες ορολογίες, αλλά όχι άγνωστες μπήκαν στο λεξιλόγιό μας. Τηλεδιάσκεψη, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τηλεργασία. τι σχέση έχουν όλα αυτά με εμάς; Νηπιαγωγείο είμαστε!! Υπάρχει λόγος; Θα χάσουμε την ύλη; Τι θα κάνουν οι μικροί μαθητές;  
Δικαιολογημένα όλα τα ερωτήματα και όλες οι ανησυχίες. Ας τα πάρουμε, όμως, ένα, ένα.

Τι είναι τηλεδιάσκεψη;

 Τηλεδιάσκεψη ορίζεται η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ ατόμων που δε βρίσκονται στον ίδιο χώρο, αλλά συνδέονται συνήθως μέσω τηλεφωνικής γραμμής. Είναι πιο σύνθετη από την τηλεφωνική κλήση, καθώς υποστηρίζει ήχο, βίντεο και δεδομένα.
Βασικό κομμάτι είναι ο απαραίτητος εξοπλισμός και οι κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι συμμετέχοντες.
Τηλεδιασκέψεις γίνονται για πολλούς λόγους, αλλά αυτή τη στιγμή σημαντικότερος λόγος είναι η πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι, λόγω των μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού. 
Τηλεκπαίδευση για τους μαθητές, τηλεργασία για εργαζόμενους... Μας αφορά όλους δηλαδή!

Πώς γίνεται η εκπαίδευση εξ αποστάσεως

Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως, η τηλεκπαίδευση, μπορεί να είναι είτε σύγχρονη, είτε ασύγχρονη.
Η σύγχρονη απαιτεί την ταυτόχρονη συμμετοχή όλων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Η αλληλεπίδραση γίνεται σε πραγματικό χρόνο και ανταλλάζονται ιδέες και πληροφορίες. 
Η ασύγχρονη δεν απαιτεί ταυτόχρονη συμμετοχή. Δε χρειάζεται να παρακολουθούν ταυτόχρονα, αλλά επιλέγουν πότε και πως θα αξιοποιήσουν το υλικό. Η ασύγχρονη μορφή είναι περισσότερο ευέλικτη. 
Συχνά, οι δύο μορφές εκπαίδευσης λειτουργούν συμπληρωματικά η μία με την άλλη.

Γιατί στο νηπιαγωγείο όλα αυτά;

Οι μαθητές του νηπιαγωγείου είναι ήδη εξοικειωμένοι σε κάποιο βαθμό με τις νέες τεχνολογίες. Στα περισσότερα νηπιαγωγεία υπάρχει γωνιά υπολογιστή, διαδραστικοί πίνακες, φορητοί υπολογιστές, τάμπλετ. Αυτά αξιοποιούνται από τους/τις νηπιαγωγούς κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής πράξης με πολλούς τρόπους. Άλλα παιδιά έρχονται σε επαφή με την τεχνολογία από μικρότερες ηλικίες, με τη βοήθεια των γονιών τους. 
Ωστόσο, το ζητούμενο δεν είναι να εκτεθούν οι μαθητές στις οθόνες για ακόμη περισσότερο χρόνο. 
Ούτε η κάλυψη"ύλης" είναι αυτή τη στιγμή το σημαντικό. Άλλωστε, η μάθηση στο νηπιαγωγείο βασίζεται στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στις βιωματικές προσεγγίσεις.
Σύμφωνα με τις θεωρίες του Piaget  η μάθηση είναι κοινωνική δραστηριότητα που αναπτύσσεται κατά την αλληλεπίδραση του ατόμου με το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου στο σύνολό του είναι επηρεασμένο και βασισμένο στις βασικές αρχές της θεωρίας του Piaget, αλλά και του Vygotsky.
Ο Vygotsky εστίασε στην αρχή του εποικοδομητισμού και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες στις οποίες η έμφαση δίνεται στο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον μάθησης. Η μάθηση επιτυγχάνεται καθοδηγούμενα με τη συμμετοχή διαμεσολαβητή. Στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η νηπιαγωγός έχει την ευκαιρία να παρεμβαίνει και να υποστηρίζει διαμεσολαβητικά τις ομάδες των νηπίων. Το ίδιο συμβαίνει και σε πολλά εκπαιδευτικά σενάρια με χρήση νέων τεχνολογιών. Ο εκπαιδευτικός γίνεται ο διαμεσολαβητής για να καθοδηγήσει το μαθητή στην κατάκτηση της γνώσης. Όμως δε μπορεί να βασιστεί όλο το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου στις νέες τεχνολογίες και μάλιστα εξ αποστάσεως. Ποιο το νόημα λοιπόν της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο; Τι εννοούμε όταν μιλάμε για εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
Μήπως το βαθύτερο νόημα κρύβεται στην επικοινωνία και στην επαφή με τα παιδιά; Μήπως το πιο σημαντικό είναι ο ψυχολογικός παράγοντας που καλούμαστε να διαχειριστούμε;
Το πιο σημαντικό από όλα, το χρέος των εκπαιδευτικών είναι να δείξουμε στα παιδιά πως η ζωή συνεχίζεται και πως σε λίγο καιρό θα επιστρέψουμε όλοι στην κανονικότητά μας. 
Τα παιδιά αντιλαμβάνονται, νιώθουν τις αγωνίες μας, το άγχος και τις ανησυχίες μας. 
Είναι σημαντικό να τα βοηθήσουμε όσο μπορούμε να κρατήσουν την επαφή με την κανονικότητα. Η επικοινωνία με την ομάδα είναι πολύ σημαντική. Η αλληλεπίδραση, το μοίρασμα, ιδεών για την αξιοποίηση του χρόνου τους, η συμπαράσταση είναι πολύ σημαντικά και μειώνουν τους κινδύνους εμφάνισης δυσκολιών αργότερα. Η πρόληψη στρεσογόνων καταστάσεων είναι καθοριστικής σημασίας για τη μετέπειτα μετάβασή τους, αλλά και για τη διατήρηση ενός θετικού κλίματος και στο σπίτι. 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια οδηγία από το υπουργείο για δημιουργία πλατφόρμας ΚΑΙ ΟΥΤΕ είναι απαραίτητο. 
Σε συνεργασία και επικοινωνία με τους γονείς μπορούμε να αναρτούμε στην ιστοσελίδα του σχολείου υλικό και οδηγίες. μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την επικοινωνία μέσω myschool. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε οποιοδήποτε τρόπο για να κρατήσουμε την επικοινωνία με τους μαθητές μας και μακάρι να έχουμε σύντομα μία κοινή γραμμή για καλύτερη επικοινωνία και διάδραση μα κυρίως για υποστήριξη.
Μια καλή λύση αποτελούν οι πλατφόρμες moodle που είναι ένα λογισμικό ανοιχτού κώδικα και είναι σχεδιασμένες σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές, ώστε να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν online μαθησιακές κοινότητες με μεγάλη αλληλεπίδραση, αλλά αυτά δεν προτείνονται για πολλούς λόγους για τα παιδιά του νηπιαγωγείου.
Όμως, και χωρίς αυτά, η επικοινωνία μπορεί να είναι επιτυχημένη με απλούς τρόπους... Ας προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε κάποιες ρουτίνες για τα παιδιά, αλλά και για εμάς... Όλοι το έχουμε ανάγκη!!!

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση-επικοινωνία στο νηπιαγωγείο μας!!

Μπορεί οι καταστάσεις που ζούμε να είναι πρωτόγνωρες για όλους, αλλά κύριο μέλημά μας είναι η υποστήριξη των μαθητών μας από την πρώτη στιγμή. 
Τα schooliκάκια του 3ου Νηπιαγωγείου δίνουν συχνά το ραντεβού τους
στην κλειστή ομάδα επικοινωνίας γονέων στο facebook
σε μικρές ομάδες στο messenger για σύγχρονη επικοινωνία
στην ιστοσελίδα του σχολείου μας!! Οι γονείς εύκολα συνομιλούν μεταξύ τους και τα παιδιά με τους φίλους τους. Μοιράζονται εμπειρίες και ιδέες. Κάποιες φορές καλούν και τις νηπιαγωγούς... Κάποιος θα κάνει την αρχή....
Μείνετε συντονισμένοι!!
Ήδη έχουν δοθεί δραστηριότητες από τις νηπιαγωγούς και τα παιδιά με τη βοήθεια των γονιών τους στέλνουν εργασίες, κατασκευές, βίντεο και φωτογραφίες από την καθημερινότητά τους στο σπίτι. 



























Μένουμε σπίτι!! Περνάμε δημιουργικό χρόνο!! Μοιραζόμαστε ιδέες με τους φίλους μας!! Μιλάμε μαζί τους!! Τους βλέπουμε από απόσταση!! Είμαστε όλοι εδώ!!!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου