Translate

Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020

Δανειστική βιντεοθήκη

Το εκπαιδευτικό βίντεο

Στην εποχή μας η εξέλιξη της τεχνολογίας κάνει επιτακτική την ανάγκη προσαρμογής των σχολείων στα νέα δεδομένα. Τα παιδιά κατακλύζονται από μηνύματα σε οποιαδήποτε μορφή: ακουστικά, οπτικά, γραπτά. Η χρήση πολυμέσων γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη και τα παιδιά από πολύ νωρίς έρχονται σε επαφή με οπτικοακουστικό υλικό είτε το θέλουν είτε όχι. Η οπτικοακουστική έκφραση συχνά συγκρίνεται με τον προφορικό και το γραπτό λόγο, ως σύστημα επικοινωνίας και ο οπτικοακουστικός εγγραμματισμός είναι εξίσου σημαντικός. Οι μαθητές θα πρέπει από πολύ νωρίς να καλλιεργήσουν δεξιότητες να επεξεργάζονται κριτικά αυτό το υλικό. 
Ένα κινηματογραφικό φίλμ μυθοπλασίας ή τεκμηρίωσης μπορεί με κάποιες προϋποθέσεις να είναι ένα καινοτόμο εργαλείο που συμβάλλει θετικά στην προώθηση του κριτικού οπτικοακουστικού εγγραμματισμού. 
Συχνά, χρησιμοποιούνται εκπαιδευτικά βίντεο στην εκπαιδευτική πράξη από τους εκπαιδευτικούς, ενώ αρκετά συχνά πλέον οι μαθητές ενθαρρύνονται από εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν τα δικά τους κινηματογραφικά έργα. 
Οι μαθητές με την ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών μπορούν να δημιουργήσουν ένα βίντεο και σε αυτό να βασίσουν το εκπαιδευτικό σενάριο και το πρόγραμμα που θα προκύψει (να δημιουργήσουν αρχικά την ταινία και κατόπιν να δουλέψουν το πρόγραμμα) ή να δουλέψουν το πρόγραμμά τους και στο τέλος να δημιουργήσουν μία ταινία. 
Τα τελευταία χρόνια, με την ενθάρρυνση φορέων του υπουργείου (πρωτοβάθμιες διευθύνσεις, μουσεία, ραδιοτηλεόραση κλπ) προωθούνται διαγωνισμοί με στόχο τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού από μαθητές για μαθητές με εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με μια διαφορετική μορφή τέχνης, να αναδείξουν ταλέντα, να δραματοποιήσουν να πάρουν μέρος ενεργά σε μια κινηματογραφική δημιουργία. 
Η Χριστίνα Δημητριάδου στο "Ο κινηματογράφος στην εκπαίδευση" γράφει σχετικά:
............... το σχολείο έχει την ευθύνη να διαμορφώσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη ταλέντου, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία για κινηματογραφική δημιουργία.  Στην Ελλάδα, αρκετοί εµπειρογνώµονες, όπως η Καραθανάση (2001), καθώς και οι Αθανασάτου, Καλαµπάκας και Παραδείση (2011), διατυπώνουν την άποψη πως η ένταξη του κινηµατογράφου στο σχολείο ενεργοποιεί τους µαθητές, µετατρέποντάς τους σε σκεπτόµενους ακροατές και ενισχύει τα γνωστικά αντικείµενα, συµβάλλοντας στη µάθηση µέσω του εποικοδοµητικού διαλόγου. Ειδικά, η δηµιουργική οδός, κατά τον Σπύρου (2001), µπορεί να αποδειχθεί άριστη µέθοδος κινητοποίησης των µαθητών. Ο κινηµατογράφος γενικότερα έχει τη δύναµη να επηρεάζει τον τρόπο που ερµηνεύουµε τον κόσµο, µας κατακλύζει µε εµπειρίες και συναισθήµατα, συνδιαλέγεται µαζί µας, είτε βρισκόµαστε στη θέση του θεατή, είτε αναλαµβάνουµε το ρόλο του δηµιουργού. (Καραθανάση, 2001·Σπύρου, 2001). Ο φιλόδοξος στόχος της ένταξης του κινηµατογράφου στα εκπαιδευτικά συστήµατα της Ευρώπης δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Σύµφωνα µε την Ανδριοπούλου (2010), η µεγαλύτερη ενδεχοµένως πρόκληση είναι η αή έκφραση, οι Θεοδωρίδης & Λεωνίδα (2013) προτείνουν, οι δραστηριότητες να µην συγκροτούν ένα ανεξάρτητο γνωστικό αντικείµενο, αλλά να διαχέονται σε όλα τα µαθήµατα. 

Είναι ολοφάνερο ότι στη σύγχρονη εποχή οφείλουμε να προσαρμοστούμε, να εφοδιαστούμε και να γνωρίζουμε. 

«Στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα ΜΜΕ αποτελούν παράγοντα καθοριστικής σημασίας για μια καλύτερη αντίληψη του κόσμου και τη συμμετοχή στη δημοκρατική και πολιτιστική ζωή, …και η εκπαίδευση στα ΜΜΕ θεωρείται προαπαιτούμενο για την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στη δημόσια ζωή» (Κούρτη, 2008)

Η κινηματογραφική παιδεία είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση των αυριανών ενεργών πολιτών.
Αρκετά σχολεία κάθε βαθμίδας κάθε χρόνο τολμούν, δοκιμάζουν, όχι για να προβληθούν, όχι για να πάρουν το χειροκρότημα, αλλά για να μάθουν, για να αποκτήσουν εμπειρίες και για να δώσουν την ευκαιρία στους μαθητές τους να δημιουργήσουν κάτι διαφορετικό. Η διαδρομή άλλωστε είναι αυτό που μετράει.... Στην Ιθάκη φτάνουν πολλοί.... η διαδρομή του καθενός όμως είναι διαφορετική...
Η διάθεση των αποτελεσμάτων, και στην προκειμένη περίπτωση των ταινιών, επίσης δε γίνεται με στόχο το χειροκρότημα... αυτόγραφα δε μοιράζει κανείς...
Στόχος είναι οι προσπάθειες να κοινοποιούνται για να αποτελούν αντικείμενο εκπαιδευτικής πρότασης, για να γίνονται οι δράσεις γνωστές στην κοινωνία... 
Ο κινηματογράφος υπάρχει, τα παιδιά τον παρακολουθούν... να μια ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες από παιδιά για παιδιά...
Η εκπαιδευτική ραδιοτηλεόραση τις έχει εντάξει ήδη στο πρόγραμμά της και μεταδίδονται πανελλαδικά.
Κάποιες έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο εγκεκριμένων προγραμμάτων και κάποιες άλλες δημιουργήθηκαν για ψυχαγωγικούς σκοπούς. 

Εκπαιδευτικές ταινίες από παιδιά για παιδιά που μπορείτε να παρακολουθήσετε



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου