Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας
Στο νηπιαγωγείο μας δίνεται συχνά η ευκαιρία να διαβάσουμε βιβλία, παραμύθια, ποιήματα. Επίσης, πολλές ευκαιρίες δίνονται για την ανάπτυξη του προφορικού λόγου του παιδιού: περιγραφές, διάλογοι, ερωταποκρίσεις, συζητήσεις κλπ. Άλλωστε, το πρόγραμμα της Γλώσσας για το Νηπιαγωγείο προσπαθεί να ενθαρρύνει, να υποστηρίξει και να προωθήσει την εξοικείωση των παιδιών με όλες τις εκφάνσεις της γλώσσας, τόσο στον προφορικό όσο και στο γραπτό λόγο. Η αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας συμβάλλει σημαντικά στην προσπάθεια αυτή, καθώς πέρα από την ευχαρίστηση που μπορεί να προσφέρει, τη συγκίνηση και τη μύηση του παιδιού σε αξίες, συμβάλλει σημαντικά και στη γλωσσική του ανάπτυξη.
Σκοπός ενός προγράμματος Φιλαναγνωσίας στο νηπιαγωγείο μπορεί να είναι η
εξοικείωση του μικρού μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση και η
σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο.
Στόχοι του Προγράμματος μπορεί να είναι:
- Η καλλιέργεια σεβασμού και αγάπης για τα βιβλία
- Η ανάπτυξη κριτικής και σημιουργικής σκέψης
- Η ανάπτυξη του προφορικού λόγου και ο εμπλουτισμός της γλωσσικής έκφρασης
- Η καλλιέργεια του αφηγηματικού λόγου και της απόλαυσης της ανάγνωσης
- Η δραστηριοποίησης φαντασίας και εφευρετικότητας
- Η όξυνση της συναισθηματικής νοημοσύνης
- η αναγνώριση της χρησιμότητας των βιβλίων.
και ακόμη να μπορούν να εντοπίζουν τίτλο και συγγραφέα από το εξώφυλλο ενός βιβλίου.
Κάθε χρόνο ασχολούμαστε με τα βιβλία, αλλά φέτος, θελήσαμε να ασχοληθούμε πιο
οργανωμένα. Ο όρος "Φιλαναγνωσία", κανονικά δεν
υπάρχει στη προσχολική αγωγή, επειδή τα παιδιά δεν διαβάζουν,ωστόσο, τον χρησιμοποιούμε επειδή τα παιδιά μπορούν να ενθαρρυνθούν να "διαβάσουν" τις εικόνες των παραμυθιών.
Καθοριστικό ρόλο, για την πραγματοποίηση
του προγράμματος μας, έχει η συνεργασία των γονέων. Είναι κοινώς
αποδεκτή η άποψη ότι η πρώτη επαφή του παιδιού με το βιβλίο πρέπει να
ξεκινά νωρίς, από πολύ μικρή ηλικία. Η διαμεσολαβητική παρουσία του
ενηλίκου κατά τα πρώτα στάδια της επαφής του παιδιού με το βιβλίο είναι
ιδιαίτερα σημαντική και ο ρόλος των γονέων και στη συνέχεια της
Νηπιαγωγού καθοριστικός. Στο Νηπιαγωγείο τίθενται οι βάσεις για τη
διαμόρφωση της μελλοντικής αναγνωστικής συμπεριφοράς και την καλλιέργεια
της "Φιλαναγνωσίας".
Από το, Νοέμβρη μήνμα στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη για παιδιά και στα δύο τμήματα, ενώ σύντομα ετοιμάζεται και δανειστική βιβλιοθήκη για τους γονείς!!! Η δανειστική βιβλιοθήκη των παιδιών λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο και στα δύο τμήματα. Κάθε Παρασκευή, τα παιδιά επιλέγουν το
βιβλίο που θα 'διαβάζουν' το Σαββατοκύριακο, συμπληρώνουν την ειδική καρτέλα δανεισμού όπως μπορούν και την επόμενη εβδομάδα, μέχρι την Πέμπτη (το αργότερο) το βιβλίο
αυτό επιστρέφεται στο σχολείο. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται μέσω της
ζωγραφικής. Το παιδί αφού 'διαβάσει' το βιβλίο του, καλείται να
ζωγραφίσει αυτό που του έκανε περισσότερο εντύπωση από το βιβλίο που
πριν λίγο 'διάβασε'.
Εκτός από τη δανειστική βιβλιοθήκη, το πρόγραμμα φιλανωγνωσίας περιλαμβάνει ακόμη αναγνώσεις παραμυθιών στην ολομέλεια της τάξης, συζητήσεις, περιγραφές, διάφορα παιχνίδια και ζωγραφιές.
Με την ευκαιρία του προγράμματος αυτού, δηλώσαμε συμμετοχή στο 1ο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας των Εκδόσεων Παπαδόπουλος:
Για τις ανάγκες του προγράμματος διαβάσαμε στην τάξη τα βιβλία:
Το κουρδιστό αβγό, Χρήστος Μπουλώτης
Αγαπημένο μου σπιτάκι, Λήδα Βαρβαρούση
Θέλω να γίνω ήρωας, Φραντζέσκα Αλεξοπούλου πετράκη
Έχω για συμμαθητή έν απειρατή, Αντώνης Παπαθεοδούλου
Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε τις ζωγραφιές βιβλία για να τα στείλουμε στο Διαγωνισμό.
Εμπλουτίσαμε το πρόγραμμα με τα παραμύθια
Φίλοι, φως, φανάρι!!! και
ένα αλλιώτικο αδελφάκι!!!
Το τελευταίο παραμύθι παίρνει μέρος στη δράση 'Βιβλιοπεριπέτεις" του Λογοτεχνικού Κέντρου Ρόδου. http://www.grtrnews.com/logotexnikes-diadromes-ellada-tourkia/
Μετά την αφήγηση του παραμυθιού, φτιάξαμε τη δικιά μας πρόταση για τις μάσκες του Λέλο, της Στρουθ, του μπαμπά του Λέλο και της μαμάς του Λέλο. Χρησιμοποίσαμε διάφορα άχρηστα υλικά και με μπόλικη φαντασία καταφέραμε να φτιάξουμε τελικά 5 μάσκες. Για το Λέλο φτιάξαμε δύο μάσκες: Μία γι ατο θυμωμένο Λέλο και μία για τον χαρούμενο!!!
Στη συνέχεια, δραματοποιήσαμε την ιστορία, αναπαραστήσαμε κάποιες σκηνές, τις φωτογραφίσαμε και διασκεδάσαμε πολύ με τις δημιουργίες μας.
Δείτε τις παρακάτω φωτογραφίες για να καταλάβετε τον ενθουσιασμό μας!!!
Στη συνέχεια οι μάσκες παραδόθηκαν στο Λογοτεχνικό Κέντρο Ρόδου για να εκτεθούν στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις!!!
Το τελευταίο παραμύθι παίρνει μέρος στη δράση 'Βιβλιοπεριπέτεις" του Λογοτεχνικού Κέντρου Ρόδου. http://www.grtrnews.com/logotexnikes-diadromes-ellada-tourkia/
Μετά την αφήγηση του παραμυθιού, φτιάξαμε τη δικιά μας πρόταση για τις μάσκες του Λέλο, της Στρουθ, του μπαμπά του Λέλο και της μαμάς του Λέλο. Χρησιμοποίσαμε διάφορα άχρηστα υλικά και με μπόλικη φαντασία καταφέραμε να φτιάξουμε τελικά 5 μάσκες. Για το Λέλο φτιάξαμε δύο μάσκες: Μία γι ατο θυμωμένο Λέλο και μία για τον χαρούμενο!!!
Στη συνέχεια, δραματοποιήσαμε την ιστορία, αναπαραστήσαμε κάποιες σκηνές, τις φωτογραφίσαμε και διασκεδάσαμε πολύ με τις δημιουργίες μας.
Δείτε τις παρακάτω φωτογραφίες για να καταλάβετε τον ενθουσιασμό μας!!!
Στη συνέχεια οι μάσκες παραδόθηκαν στο Λογοτεχνικό Κέντρο Ρόδου για να εκτεθούν στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις!!!
Και το πρόγραμμα συνεχίζεται.......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου